3. NORVÉGIA - az előkészületek II.

2015. szeptember 7., hétfő

A felkészülés legkevésbé kérdéses része a fotós felszerelés összeválogatása. Nyilván szükség lesz mindenre, ami a tájfotózáshoz kell. Portréra sem árt felkészülni, hiszen ott is élnek emberek, ugye. És persze a makró lehetőségéről se feledkezzünk meg (még akkor sem, ha az azért nem igazán az én világom). Objektívek, szűrők, töltők, kártyák, vaku - és a laptop, ami a napi mentéshez kell. No, és amire az élményeket rögzítem - szavakkal. Mert ez a terv...

Vagyis vinni kell szinte mindent, ami van.

A fotós felszerelés

A Cinto ebben a kérdésben sem hagyta a jelentkezőket homályban. Íme a javasolt lista:

  • Digitális gépváz
  • Kioldózsinór (főleg a borús éjszakákra, a kevesebb fényben történő fotózáshoz) 
  • Nagylátszögű zoom, pl.: 18-55 mm, vagy 24-70 mm, stb.
  • Telezoom, pl.:70-300 mm.
  • Közgyűrű, vagy makro-objektív
  • Tartalék akku + akkutöltő
  • Tartalék memóriakártyák (esetleg háttértár/laptop)
  • Polárszűrő
  • Szürke szűrő (8x, vagy 4x)
  • Átmenetes szürke szűrő
  • Lencsetisztító ecset, vagy más eszköz (pld. szenzortisztító levegőpumpa)
  • Állvány
  • Fotós hátizsák vagy táska (ha kapható a hátizsákra csatolható palacktartó, azt is célszerű beszerezni; pld.: LowePro)
  • Nagyobb méretű műanyag szemeteszsák, esetleg műanyag szivacs/polifoam (földön hasaláshoz, térdeléshez.)
  • Esővédő tok (vagy megfelelő méretű műanyag tasakok, amivel a gép a fotózáskor megvédhető az esőtől)
  • LED-es fejlámpa (elemmel vagy akkuval működő)
  • Állványhoz vagy egyéb eszközhöz való szerszám (pl. imbuszkulcs)
  • T-elosztó a faházakban lévő konnektorokhoz (Norvégiában a hálózat hasonló, mint hazánkban, így nem kell semmilyen átalakító)

A fentiek közül nem rendelkezem közgyűrűsorral ill. makróobjektívvel (s ezeket nem is szándékozom beszerezni), és nincs átmenetes szürke szűrőm sem, ami legalább a nagylátóra nem ártana.

Zoomobjektívjeim a teljes tartományt lefedik, ami kell, s mellettük még egész biztosan a táskába kerül a Canon 50mm/f1,4, amit alapvetően portrézáshoz használok. (Erre az objektívre sokan panaszkodnak, nekem valószínűleg sikerült egy tökéletes példányt kifognom: soha nem volt vele semmi problémám.) Egyedül a Canon 35mm/f2-n gondolkodom. Ezt annak idején kifejezetten az unokám fotózásához vettem, és egész alakos portrékhoz kiválóan bevált. Ám a Canon 17-55mm/f2,8 fix fényerejű alapobjektív általában bőven elég, s mivel Norvégiában főként tájfotózás lesz a feladat, gyanúsan feleslegesnek tűnik a 35mm-es...


A fotóstáska

Remek fotóstáskám van, imádom. Ám több napos túrázáshoz nem ideális, mert a súly mindig ugyanazt a vállat terheli, s ez hosszútávon megterhelő. Sokkal megfelelőbb erre egy hátizsák.

Talán két éve is már, hogy a facebook egyik fotós csoportjában elterjedt a hír: az Olympus kiárusítja az egyik kifutó fotós hátizsákját, ami negyedáron kapható. Mindenki rohant vásárolni - én is. 10 ezer forintért vettem meg a képen látható hátizsákot, bár tudtam, hogy valószínűleg hosszú ideig nem lesz rá szükségem. Ám most úgy tűnik, eljött az ideje, hogy használatba vegyem!

Próbaképpen belepakoltam a felszerelést. Ez lett az eredmény:



Belefér a gép, 3-4 objektív, 1-2 vaku, szűrők, töltők, rádiós távkioldók, és még a biztonsági tartaléknak szánt Canon Powershot G10-nek is jut hely (ami itt nem látszik, mert azzal fényképeztem). A felszerelésre ráhajtható fedő további helyet biztosít a kártyáknak és egyéb apróságoknak, egy hálós rekesz pedig még további növeli a helykínálatot. A gép a fölötte lévő fedő nyílásán keresztül kívülről is kivehető, anélkül, hogy a hátizsákot kibontanánk. A felszerelés mögött egy további - a képen nem látható - rekesz található, ami egy laptopnak kínál biztonságos rejtekhelyet. A hátizsák egyik oldalán van egy hálós italtartó, a másikon két szalag - talán az állvány rögzítéséhez(?).

Ez mind szép és jó, csak azt nem tudom, hogy hová kerül majd az a bizonyos 1 napi tartalék ruházat...

Mivel semmilyen tapasztalatom nincs a fotós hátizsák használatát illetően, vasárnap bevettem magam egy közeli erdőbe, hogy kipróbáljam a gyakorlatban is.

Az eredmény: túrázni nagyon kényelmes, jól fekszik a háton, a súlyeloszlása is jó, viszont ha fényképezni kell, akkor bizony már előjönnek a hátrányai. Hiába van ugyanis a fényképezőgép eléréséhez egy külön lecipzárazható ajtó, a géphez csak úgy lehet hozzáférni, ha a hátizsák a talajon nyugszik (vagy egy padon, ami szinte biztos, hogy sosem lesz a közelben). Próbálkoztam azzal is, hogy csak az egyik pántot tartom a vállamon, de szerencsétlenkedés lett a vége. Természetesen az egyéb kiegészítőkhöz sem lehet hozzáférni másképp: le kell tenni zsákot a földre. Amivel nincs baj, ha szép az idő és száraz a talaj, de nincs kétségem afelől, hogy a 10 nap alatt igen változatos időjárási és talajviszonyok között kell majd használni. De talán még így is jobb ez a megoldás, mint az oldaltáska.

A legnagyobb problémát az állvány jelenti. Jelenleg egy gömbfejes Induro AT213 állványom van, ami összecsukott állapotban is olyan nagy, hogy szállításra alkalmatlan (se bőröndbe, se táskába nem fér, a repülőgép fedélzetére pedig szerintem fel sem engedik). A következő napok feladata lesz valami kompaktabb megoldásra cserélni...

__________________________________________________________________________
1. NORVÉGIA - az álom indul

4 megjegyzés:

Kozma Erzsébet írta...

De jó neked!:-)
Az fordult meg a fejemben, hogy egy ilyen fotós pakkot bizony elég lesz neked cipelni, ha pl egész napos gyalogtúra is lesz.( Fotótáborokban tapasztaltam, hogy a nehéz hátizsák cipelése egy napon át szörnyű dolog tud lenni) Persze az ember mindent szeretne vinni, nehogy már azon múljon egy jó kép elkészítése, de nem árt jól átgondolni, hogy felesleges cuccot azért ne vigyünk. Valamint ha lehetne nem ártana egy kisebb oldaltáska esetleg, amibe kevesebb cuccot is bele tudsz pakolni, ha pl esti fotózásra mentek akkor biztosan nem kell két obinál több. Igaz ez egy újabb csomag, de hátha a ruhák közé be lehet pakolni úgy hogy sok helyet ne foglaljon. Csak morfondíroztam kicsit...

2015. szeptember 7. 22:10
Kozma Erzsébet írta...

Még valami(de szerintem ezt már te is átgondoltad): ezt a fotós hátizsákodat felengedik-e a gépre kézi poggyászként(a mérete alapján), mert én pl egy percig sem válnék meg tőle a helyedben.

2015. szeptember 7. 22:17
TiSza írta...

Szerencsére a hátizsák nem nagy (a képek nyújtotta látszat ellenére), szerintem kézipoggyászként még éppen elmegy. De előtt mindenképpen le fogom mérni. A kisebb táska nekem is eszembe jutott, de nemigen lesz annyi helyem, hogy betegyem, sajnos.

Állítólag nem lesznek hosszú túrák, talán egyetlen eset lesz, amikor kilométereket teszünk meg gyalog. Holnap lesz egy személyes eligazítás (először találkoznak a résztvevők) akkor majd ez is kiderül...

2015. szeptember 8. 7:15
Kovács Miklós írta...

Én szinte kizárólag csak hátizsákkal járok fotózni. Akkor is ha csak egy objektívvel van szerelve a váz. Igaz, szinte mindig terepre járok. Én nagyon szeretem, pont a súlyelosztás végett.
Egy hátránya van a hátizsáknak, nyáron nem szellőzik tökéletesen a hát, de valamit valamiért :)
Én egy osztott Tatonka-t használok alsó két harmad fotós dolgok, felső egy harmad ruha, ennivaló.

2015. december 23. 23:40

Megjegyzés küldése

 

2009 ·TiSza by TNB